Sport, élet, egészség, család, munka, tech

FINISHER blog

FINISHER blog

Jó nap ez a halálra - videóval

2016. december 16. - hogyannevaljel

Ma már amatőr sportolóként is teljesen természetes, ha valaki teljesítménydiagnosztikára megy. Amikor először hallottam róla, kicsit úgy éreztem, hogy ez nekem too much. Aztán mégis elmentem, megcsináltam, belehaltam kicsit, de újraélesztettem magam, és erősebb lettem tőle.

td1.jpg

Nándi - Ő az edzőm már időszámításunk előttből - azért is küldött el, mert neki szüksége volt az állapotom pontos ismeretére ahhoz, hogy még személyreszabottabb edzést kaphassak tőle. Én csak bamba tekintettel meredtem az eredményre, és vártam, hogy emberi nyelvre fordítva (alias: hülyék is megérsték) majd megtudom, mi áll benne.

Elsősorban a pulzuszónák megállapítása a cél

Ugyanis, ha van edződ, akkor az nem arról fog szólni, hogy az internetről letöltött, legtöbb csillagot/commentet kapó maratoni felkészülési tervet fogja kiírni neked, és morcosan néz, ha nem mentél edzeni. Elsősorban a pulzuszónák megállapítása a cél a diagnosztikával, és ez kell az edződnek is, de ezen kívül még sok olyan adatot is megtudunk magunkról, az állapotunkról, ami hasznos.

kaszaku.jpegEz volt az 5. mérésem 2014 óta. Este 7-re mentem, és sikerült bringával nyélen, hóesésben 5 perccel hamarabb odaérni, mert úriember nem késik. Inkább megrokkan, de nem késik. Már nagyon vártak, két bombázó fogadott az ENSPORT laborban. Az egyik elvette a bringám, és letámasztotta, a másik pedig már várta, hogy belém szúrhassa a tűjét. Nem viccelek, azt hiszed, de nem. Amikor öltöztem, hallottam, hogy kaszakűvel fente a tűket. 

Alapadatok

Ezzel indul a mérés. Kitöltesz egy nyomtatványt az alapadataiddal, a többit pedig lemérik, úgy mint a magasságod, a testsúlyod, alapanyagcseréd és a vérnyomásod. Eztuán majd lesz egy 5 perces nyugalmi pulzus mérés, amikor kellemesen szendereghetsz az ágyon fekve, nem gondolva arra, hogy nemsokára a csőmaxot kell hihoznod magadból.

Testösszetétel

Ez egy hét-pontos testzsír mérés. A legtöbb zsír a hasamon van. Utálom, hogy ez van, de egyszerűen nem tudok akarok tenni ellene. Kompenzálom a kisfiús képemmel, amit most hipster szakáll fed, különben nem győzném levakarni a nőket (hahh), szóval kicsi, pocakos, szakállas... lehetnék lassan a télapó. Nem tudom mindenről, hogy pontosan mit jelent, de megintcsak azt mondom, hogy mindig jó, ha van edződ, és Ő majd elmagyarázza.

screen_shot_2016-12-15_at_23_35_49.png

Nyugalmi mérés

Erről már beszéltem az előbb is. Ez egy 5 perces, fekvő állapotban végzett mérés. Megkapod a nyugalmi pulzust, ami nekem most horror mértékben magas volt. Valamint idegrendszeri aktivitás mért értékeit, úgy mint szimpatikus és paraszimpatikus idegrendszer. Mérnek továbbá pulzusvarianciát(LF/HF), és pulzusvariabilitást. Aki nem tudná, hogy ezek mit jelentnek, semmi gond, még guglizni sem kell, mert ott lesz minden megmagyarázva a táblázat alatt.

screen_shot_2016-12-15_at_23_47_56.png

Légzésfunkció

Itt indul be először a versenyszellem. Jobbat, többet, gyorsabbat, erősebbet fújni, mint legutóbb. Steril tiszta, zacsiból kikapott, kemény csövet dugsz a szádba, az orrodon csipesz (hogy ne csalj), és szívj fújj bikából. Első körben az a lényeg, hogy minden levegőt fújj ki a tüdődből. Ezzel mérik a tüdőkapacitást (angolosan VC). Majd mehetsz erőltetett VC-re (nem direkt csinálom, esküszöm), ezután jön az 1 mp-es légzés. Százalékos értéket kapsz majd, ami azt mondja meg, hogy az átlagemberhez képest mekkorát VC-ztél. Nah. Ha ezt jól csinálod, nem lesz kellemes érzés.

screen_shot_2016-12-15_at_23_54_32.png

Aminek nem örülök, az az, hogy 0,27 literrel kisebbnek tűnik a tüdőm, mint októberben, viszont sikerült javítanom 3,12-ről 3,92 l-re az 1 mp-es légzést. A tüdőkapacitásomat pedig légzőgyakorlatokkal fejlesztenem kell. 

Jegyzőkönyv

Ez a legizgalmasabb (számomra), a futóteszt jegyzőkönyve. A teszt úgy néz ki, hogy erőnléttől függően 8 vagy 10 km/h sebességről indulva kell futni 3 percet, majd 1 perc pihenő. Minden újabb 3 perc 2 km/h-val gyorsabb lesz, tehát 12, 14, 16, 18, 20, de a pihenő mindig csak 1 perc, amikor újabb vérvétel jön. Az elején szúrnak meg a kaszakűvel fent, 2 méteres rozsdás tűvel, hogy a füledből spriccelő vért tartályba gyűjtve teszteljék tejsavra például. 

Sajnos nekem nem vérzett jól a fülem (szerintem nem ittam eleget ma), és a tartály nem vicc, csak éppen viccesen pici. Viszont tele kell tenni vérrel, így mér pontosan az eszköz. Egész pontosan két tizedesjegyig, ami újdonság volt nekem. Szegény Petra, szerintem már letépte volna a fülem, csak végezzünk :)

Szóval, amint beléd vágták a tűt (ami persze csak egy pici szúrás, amit nem is érzel), jön a futás teszt. Ez nagyon izgalmas utólag, mindig összeírom, hogy adott sebességnél mennyi volt a laktát termelésem, és a pulzus. Akkor végeztél a teszttel, ha teljesen kicsináltad magad.

image.png

A képen az októberi (kék) és a mostani mérésem pulzus görbéit ábrázoltam. Nagyon boldog vagyok attól, hogy jóval alacsonyabb pulzuson teljesítettem, viszont a maximális pulzus, ami 205, az pedig jóval fölötte van az októberinek. Utóbbi azt jelenti, hogy most jobban sikerült kihajtanom magam. Az alacsony pulzus pedig csak remélem, hogy jót jelent, mindenről még értekeznem kell Nándival.

image_1.pngEzen a képen pedig az látható, hogy kevesebb laktátot termeltem ugyan azzal a munkával, mint 2 hónapja. Ha ezentúl 2-3 havonta lesz mérésem, igen érdekes grafikonjaim lesznek, és nagyon kíváncsi vagyok, hogy mely edzés időszakok mire, milyen hatással lesznek. 

Eredmények

Ez az a rész, amiről részletesen konzultálni kell az edzővel, aki majd kiértékeli nekünk szépen. A képen két piros vonal van. A vékony az utolsó mérés, a vastag pedig a mostani. Ugyan így értelmezendő a kék vonal is.

screen_shot_2016-12-16_at_0_18_30.png

Edzészónák

Ez pedig a legfontosabb, ami a fenti ábrából következik. Meg kell mondjam, nagyon tetszenek ezek a számok, és remélem, hogy sokáig nem lesz mérés, ami miatt újra alacsonyabbak lesznek a zónahatárok. Ugyanis kb a 161-es pulzus az, amivel nagyon jólesően futok, sokáig, elegendő endorfin is termelődik, egyszóval király lesz.

screen_shot_2016-12-16_at_0_22_56.png

 td2.jpg

Regeneráció

Rövid értékelés, miszerint mennyire jó a regeneráció. Mérik majd 1, 3 és 5 perc után is. A jó regeneráció feltételezem, hogy az edzettség jele is egyben, de mindenképpen jó dolog.

screen_shot_2016-12-16_at_1_02_32.png

Értékelés

Egy összefoglaló táblázat, ami ad egy átfogó képet a mérésünkről, valamint becsült időket a maratoni, félmaratoni és 10 km-es versenyekre. Fontos, hogy ezeket külön becsülik triatlonra is, ami nagyon fontos nekem, mert aligha fogok valaha futni csak úgy maratont. Mint egy hippi... csak úgy. Egyébként a 4 órásat reálisnak tartom, és ez a vágyam már régóta. A legjobb félmaratoni időm viszont 1:36, amit nagyon szívesen cserélnék már 1:29-re.

screen_shot_2016-12-16_at_1_04_08.png

A bejegyzés trackback címe:

https://finisher.blog.hu/api/trackback/id/tr5212050799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gyűrött Papír 2016.12.17. 14:13:05

Ismerem a tesztet (kerékpárral is), tudom mit szeretnél írni, de ha ezzel most találkoztam volna először, nem érteném.
Mintha az Iliászt olvasnám. :)
Ne haragudj, hogy ezt mondom, de valakivel átnézethetnéd, hogy élvezetes is legyen.
Sok sikert, üdv!

hogyannevaljel · http://finisher.blog.hu 2016.12.17. 16:11:48

@Gyűrött Papír: Pontosabban, hosz számodra is élvezetes legyen. De azért megnézem, miért alakulhatott ki ez a vélemény. Talán félreérthetted a címet, amit az Index kicsit átfogalmazott, és rossz célcsoportra vetítetted ki.

Réka Mélypataki 2017.01.16. 14:20:51

engem most küldött el az edzom terheleses vizsgalatra hozzajuk, nem ismertem konkrétan a tesztet. szamomra hasznos es elvezetes volt a bejegyzes. klassz!

hogyannevaljel · http://finisher.blog.hu 2017.01.16. 15:09:49

@Réka Mélypataki: Örülök Réka!
Ha maradt kérdésed, arra is szívesen válaszolok, ha tudok. A Facebook-on tudsz irni :)

A diagnosztikára pedig kitartást ;)
süti beállítások módosítása