Sport, élet, egészség, család, munka, tech

FINISHER blog

Tornatermi edzés a jobb Ironman időért

2016. december 12. - Budácsik Attila

A tornatermi edzés lényege, hogy irányítás alatt végezzük el azokat a bemelegítő és erősítő gyakorlatokat, melyek nagy részét otthon is elvégezhetnénk, és kell is. Ami otthon nincs, az a társaság, versenyszellem és kontroll. A legtöbb triatlonista talán még az úszásnál is jobban utálja és hanyagolja a core edzést (törzs és gerinc erősítő gyakorlatok), vagy a futóiskolát. Pedig az erős törzsizmok feltételei egy jó ironman időnek. 

tornatermi.jpg

Nagyon fontos az Ironman felkészülés szempontjából, hogy amíg télen sokkal kevesebb edzést tudunk kint végezni (főleg kerékpár), addig a tornateremben lehetőségünk van megerősíteni azokat a nem, vagy alig látható, de annál fontosabb izmokat is, amiktől sokkal eredményesebbek lehetünk a nagy napon. Ilyenek a has izmai, a mély hátizmok (amik felelősek a testtartásért is), vagy a vádli, a combhajlító izmok. Ezeknek a megerősítése nem csak nagyobb tempót eredményezhet, hanem könnyebb elkerülni a sérüléseket is.

Sosem jártam tornatermi edzésekre, de mindig tisztában voltam azzal, hogy ez a hátrányomra válik. Otthon sosem végeztem még olyan edzéseket, amitől így elfáradtam volna, mint most. Az első igazi Ensportos edzésem után összeszedtem néhány dolgot, amit talán segíthet a hozzám hasonlóknak is. 

Alapos bemelegítés

Azt hittem, hogy sosem lesz vége a bemelegítésnek. Kocogással kezdtünk (sok-sok kört), majd sasszé váltott lábbal, utána átmozgattuk. Őszintén szólva, már itt megizzadtam. Otthon a bemelegítés nekem guggolásból, némi laza, statikus nyújtásból áll, majd pár kitörés, és indulok futni. Szar érzés, de a csajok is jobban bírták nálam. 

Halálos iramban (sprintek)

Heti egyszer ad nekem Nándi sprintes edzéseket futóiskolával. Olyankor mindig elfutok ahhoz az enyhén emelkedő utcához, ahol majd legyilkolom magam. Út közben elvégzem a futóiskolát, kicsit megrázom magam, már előre félek attól, ami jön.

Nem egyszer kaptam meg az edzésnaplómban, hogy "Arra figyelj, hogy a harmadik ne legyen lassabb és minden oké!". Mivel egyedül edzek, óriási akaraterő kell minden sprintben a maximumot leadni, és ott van az a tartalékolós ösztön is.

ez nem verseny [..] amíg én vagyok elöl

Tornatermi edzésen ez megoldódott. Nándival egy sorban voltunk, és persze mindketten úgy gondoljuk, hogy ez nem verseny. Egészen addig, amíg én vagyok elöl :) Ez az egészséges versengés végül kihozza a maximális teljesítményt.

Átfogó edzés

Rendes bemelegítést követően, alapos átmozgatás, felügyelet melletti futóiskola után, kőkemény sprintek. És amikor már mindened fáj, alig kapsz levegőt, érzed, hogy élő testben ülsz félholtan, akkor jöhetnek a finom erősítések, melyek érintik a törzs izmait, a hasat, a mély hátizmokat. Ironman közben ezeknek az izmoknak a fejlettsége, ereje nagyon fontos, és sok múlik minden részleten. 

bemelegítés, átmozgatás, futóiskola, sprintek, erősítések

Számomra nehézséget jelent ellazulni egy olyan környezetben, amiben alig ismerek valakit. A bemelegítést követően, a futóiskola gyakorlatok közben azért sikerült, és innentől már nagyon jó hangulatban telt az edzés. Utólag pedig büszkeséggel tölt el, hogy elmentem, megcsináltam, és (ma) mindent megtettem a célom elérése érdekében.

Másoknak éppen a társaság adhat plusz erőt és motivációt az efféle gyakorlatokhoz. Lehet barátkozni, kiderül kik laknak közel egymáshoz, közös edzéseket is tervezhetnek. Sokaknak, és talán a legtöbbeknek azért jó, mert szükségük van a társaságra, akikkel edzhetnek. 

A bejegyzés trackback címe:

https://finisher.blog.hu/api/trackback/id/tr512042201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.