Sport, élet, egészség, család, munka, tech

FINISHER blog

FINISHER blog

Reggeli futás télen

2014. január 03. - ironman

A napokban kaptam egy linket, amire kattintva "érdekes" dolgot olvashattam. Miért kerüld el a reggeli futást (télen)? címmel.

Kis Gyula írta, akinek nagyon sokan hisznek, isszák a szavait, és ezt ki is érdemelte sportteljesítményeivel. Mégis, felvont szemöldökkel, kissé értetlenkedve olvastam bizonyos sorait. Nem mondom el, miről szól a cikk, tessék elolvasni, ha már megírta a szerzője, de kiemelek pár, számomra érdekesebb részt.

screen_shot_2016-11-28_at_8_53_05.png

Biztos sokan vannak, akik reggel szoktak futni, mert ekkor érzik a legalkalmasabbnak megcsinálni a kitűzött edzést. Szerintem ezen emberek egy kezükön meg tudják számolni, hogy ezek közül a reggeli futóalkalmak közül mennyi esett igazán jól, telt önfeledt mozgással.

Sokan. Én speciel azért futok reggel, mert gyakran füstbe megy az esti terv. Közbe jön egy jó program, vagy munka stb... és bevallom, kissé elegem lett a remete életmódból, amit a sport követelt meg, vagyis a következetes felkészülés az Ironman-re. Be akarom bizonyítani magamnak, hogy megy ez másképp is.

Így aztán kitaláltam, hogy minden reggel futok maximum 30 percet. Ez nem túl sok és nem futom túl gyorsan, de a semminél mindenképpen több. Ha ez sikerül és jók a lábaim, este tudok még egy fasza edzést kerekíteni. De miért ne esne jól a reggeli futás? Ezen döbbentem meg először. Én inkább olyan futóról nem tudok, aki fut reggel és ne élvezné... Gyula-Gyula.. nem értelek. Végiggondolom munka előtt a teendőimet, remek ötletek születnek, és jókat derülök a gallérjukba bújt fázós-morcos embereken.

"Délutánra időzíteni" - DÉLUTÁNRA?? Hány magyar dolgos adófizető embernek szabad a délutánja? 

Majd tudományos magyarázat jön arra, hogy miért rossz reggel futni. Itt már kezdem azt hinni, hogy valójában csak saját tapasztalatból ír úgy, mintha mindneki ezt érezné. De nem! Amit mond, mind igaz (ami a veszélyekre figyelmeztet), szerény tudásom birtokában állítom. Ugyan ilyen oknál fogva nem jó reggelizni sem.. ha már itt tartunk, meg kell várni, míg felébred a szervezet, beindul az a bizonyos motor. De nem kalandozok még el.

A városban, aszfalton futás önmagában is az egyik legmegterhelőbb mozgásforma amit el tudok képzelni.

Van azért ennél jóval megterhelőbb is. Felkészületlenül érve még egy rossz hír is, mint a torkon akadt gombóc, úgy hat a szervezetre. Ugyan ez van a futással is. Senki se kezdjen el futni aszfalton mezítláb felkészületlenül, tapasztalatlanul. Ne töltsön  a nyári napon kint 8 órát anélkül, hogy a bőre hozzá szokna a naphoz. Az aszfalt kemeny, de le lehet győzni, ha nincs más megoldás. 

Sérülésveszély! Tökéletesen igaz, veszélyes. Mire jó ez? Még nagyobb önkontrollra, még jobb önismeretre. Kihívás. Az élet is sérülésveszélyes, de a legtöbben mégis nekivágnak, vállalva kockázatot, kudarcot és a tanulás lehetőségét.

Én még olyan embert nem láttam, aki ne kopogó szemekkel tért volna vissza akár egy 20 perces reggeli futásból

1.jpg

Budácsik Attila vagyok, 29 éves, programozó, és nem vagyok éhes a reggeli futásaim után. Ajánlhatom barátom, Szilvesztert is, mert úgy tudom, hogy Ő is gond nélkül fut éhgyomorra (ami hülye kifejezés, mert egyáltalán nem éhesen indulunk el) 10-15km-t reggel, ahogy én is. És egy pindurit sem vagyok éhes. Ellenben, ettem müzlit előtte, meg ittam is keveset, és jókat böffentettem. Nem lehet, hogy a helytelen esti étkezés lehet ennek a reggeli torkosságnak az oka? És akkor ki von meg drasztikusan mit? Így a 4-es pont kivételével a többit én is ajánlom. 

A cikk nagyobb részével egyetértek, ahogy azzal is, és kiemelten jelzem, hogy megfelelő bemelegítés és (!!!) ne reggel akarjatok rekordidőket futni. 

Én is úgy csinálom, hogy felkelek, és még egy órán át tetvészkedek (direkt), pakolok, melegítek, nyújtózkodom, netezek, mire elindulok. Irány futni. Tudjátok mennyi szép van abban? A város ébredezik, az emberek álmosak, nyűgösek és punnyadtak. Nagyon vicces. És a szagok is mások, minden frissebb, tisztább, üresebb, magányosabb. 

Szerintem aki reggel szeret futni, ne tököljön, ne bizonytalanonjon el, hanem húzza a nyúl, .. akarom mondani futócipőt, és vágjon bele, fusson.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://finisher.blog.hu/api/trackback/id/tr615730118

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

snatch_ · http://futas.asroma.hu 2014.01.04. 11:35:17

Kis Gyula cikkét 2-3 hete olvastam, azóta minden reggeli futásomnál ezen (is) jár az agyam. És azóta sem tudtam megoldani másképpen a futást, csak reggel. Akartam is neki írni, de végül letettem róla, ezért örülök, hogy leírtad ezeket a sorokat.
Akkor sem értettem egyet vele, azóta sem, és emiatt nem hagytam abba a reggeli futást sem. Pedig én is 15 km-eket szoktam futni és semmi bajom :)
Köszi, hogy leírtad ezeket a gondolatokat!

ironman · http://finisher.blog.hu/ 2014.01.04. 15:11:17

@snatch_: Bizonyára körültekintően futsz, betartasz pár alapszabályt, de nevezhetnénk törvényszerűségnek is. Aki erre figyel, nagyon jókat fog futni reggel is. Vagy jobbat :)

Köszönöm, hogy hozzá szóltál, sokat jelentenek a visszajelzések!

Kilfish · http://www.kilfish.com 2014.03.06. 11:12:00

Nem kötözködésből, de a Kiss Gyula cikkben ez van:

"Először is, tisztázzuk le mi számít reggeli futásnak. Mondjuk, hogy a korai ébredést követő 30percen belüli indulást határoznám meg így."

Te pedig ezt írod:

"Én is úgy csinálom, hogy felkelek, és még egy órán át tetvészkedek, pakolok, melegítek, nyújtózkodom, netezek, mire elindulok."

Szóval hol itt az ellentmondás?
Egyébként nyaranta én is szoktam kora reggelre tenni néhány futást, viszont nálam is azok a leglazább, nem hajtós futóedzések.

ironman · http://finisher.blog.hu/ 2014.03.06. 12:28:43

@Kilfish: Igazad van, elsiklottam akaratom ellenére e mondat felett. Nem is tudom.. talán szerencsétlenül rakta össze ezt a cikket, agy a cím felülírta ezt a kis mondatot, vagy túl figyelmetlen voltam.

Ettől függetlenül a továbbiakban is úgy érezhető, hogy a reggeli futás ellen beszélt úgy általában. Pl.: olvasd el újra kérlek, amiket idéztem tőle. Más is úgy értelmezte a cikket, mint én, elég scak a hozzászólások között szemezgetni: amikor panaszkodnak, hogy este egyszerűen nem tudja megoldani. Még maga Gyula sem azzal reagálta le, hogy nem a reggeli futással van baja, hanem a reggel, ébredés utáni 30 percen belülivel.

Szóval érdekes... a véleményem továbbra is tartom, mert a blogjának olyan íze van, amit elsőre is éreztem.

Kilfish · http://www.kilfish.com 2014.03.06. 12:47:08

@ironman: Alapjában egyetértek mindkettőtökkel, szerintem is simán lehet reggel futni ha az ember ésszel csinálja, de ugyanakkor szívesebben futok inkább este, amikor már nem érzem olyan "rozsdásaknak" az ízületeimet és izmaimat, a reggeleket pedig meghagyom inkább az úszásnak.
Reggeli futások szerintem azért hasznosak, mert hozzászoktatnak a délelőtti versenyekhez. Régebben amikor csak este futottam, mindig plusz fárasztó faktornak éreztem, hogy olyan időpontban kell versenyeznem, amihez nincs hozzászokva a szervezetem, amióta viszont reggel és délelőtt is futok, azóta ez nem jelent problémát.

ironman · http://finisher.blog.hu/ 2014.03.06. 12:52:37

@Kilfish: valójában nem is magam miatt "védtem" vagy próbáltam védeni a reggeli futást, hanem azok miatt, akiknek sajnos nincs más lehetőségük és olvasva ezt a cikket, egy ilyen jó sportolótól, nagyon elkenődnek. E feltevésem igazzá vált, látva a Facebook-os hozzászólásokat, sokan megköszönték a cikket. A modor pedig.. amit a pillanatnyi elmeállapotom enged :)

Én is jobban szeretek délután futni, igyekszem minél hamarabb megoldani. A reggeli futás.. számomra nehéz elkezdeni, viszont sokkal nagyobb örömöt okoz. Érdekes. Legutóbb például fél9-kor indultam el, sütött a nap. Fantasztikus volt, és az érzés is, hogy ma már munka előtt mennyit tettem magamért.

Plusz, minden jobban megy már délután vagy nap közben, mint reggel, az úszás is. Pedig nekem is jobb lenne rávennem magam, hogy reggel menjek úszni :)
süti beállítások módosítása