Számomra a legfontosabb a városi közlekedésben az, hogy minél gyorsabban, minél rugalmasabban, minél stresszmentesebben jussak el A-ból B-be Budapesten. Bejártam dolgozni BKV-val, majd autóval, karmolt az ideg, nem nekem való. Ha így látod Te is, olvass tovább, neked írok.
update: sokan félreértettek kicsit. Nincs bajom a váltós bringákkal, hiszen azzal versenyzem, és amikor őrülten sietnem kell, akkor is az egyik váltóshoz nyúlok, de! Azt szerettem volna átadni, hogy a legtöbb esetben jobb, egyszerűbb és olcsóbb ha egysebességes a bringa. Minden szubjektív. Kinek mi a sok, a kevés, az olcsó, a meredek, az ideális áttétel. A HHH-n szokam edzeni a fixivel, és kemény, de nem halálos. Ha ott laknék, akkor viszont váltót tennék fel, muszájból.
1. A megfelelő tempó
6-7 éve még eleve nehezebb volt Budapesten bringázni, mert akkor kevesebb volt a kerékpárút, és a bringás piktogram a buszsávban. De elkövettem azt a hibát is, hogy azt hittem, hogy a KRESZ megvéd. Ló.. na azt. A KRESZ nem véd meg, Te véded meg magad azzal, ha ésszel közlekedsz. Sajnos még mindig úgy érzem, hogy a KRESZ egy (legtöbbször) jóindulatú ajánlás mindenki érdekében. És a legjobb, ha be is tartod mindig.
A KRESZ nem véd meg
Első alkalommal úgy ütöttek el, hogy a kerékpárúton mentem nagyobb sebességgel, majd oldalról kijött egy autó.
A második alkalommal megelőzött egy 18 éves gyerek balról, majd index nélkül bevágott elém jobbra, és nekimentem.
A harmadik alkalommal.. hülye voltam, ez mindegy is. A lényeg, hogy minden esetben, nagy körültekintéssel kell közlekedni és nem kell sietni. Főleg, ha kezdő bringás vagy. Nem akarok megijeszteni senkit, ugyan úgy figyelni kell, mint a motoron, vagy autóban, rolleren. Csak ne támaszkodjatok vakon az elsőbbségetekre, mert cseszhetitek, ha nem adják meg. Olyan tempót válassz, ami mellett fel tudod mérni folyamatosan a forgalmat.
2. Sebesen egy sebességgel
Hacsak nem hegyen, vagy dombon laksz (de még akkor is..), szerintem okos döntés lehet az 1 sebességes bringa. Senkit sem beszélnék rá a fixire, mert ugyan léteznek sztereotípiák vele kapcsolatban, de nem kell minden hülyeségnek bedőlni. Kb annyira igazak, mint az a kutatás, hogy a fogyókúra hízlal, mert sokan kövérek, akik fogyokúráznak. Na akkor, tyúk vagy a tojás, ugye?
3. Egyszerűbb karbantartás
Ha a leendő városi bringád mindennapos használat alatt áll majd, fontos lesz, hogy ne kelljen 2-3 naponta karbantartani. Eshet az eső, a hó, menni kell vele, és bizony sokat kap szegény. Egy váltós bringára jobban kell vigyázni, ha sokáig szeretnénk használni. A versenykerékpárom minden esős edzés után nagygenerálozom, ami nekem legalább egy óra. Ha egyetlen sebességed van, kevesebb dolgod lesz, és az is jóval ritkábban. A fixim 2-hetente (ha) megolajozom, és nem azért, mert utálom, hanem azért, mert csendben teszi a dolgát. Ha sok esős nap van a héten, akkor értelemszerűen ez 5 napra is lecsökkenhet. A hangjára kell figyelni.
4. Csak csendben, csak halkan
A váltók kiiktatásával halkabb lesz. A váltók hamarabb és könnyebben zajosodnak, érzékenyebbek a karbantartásra, a pontos váltó beállításra. Egy kis koccanás a korlátnak, amikor zárod éppen le, és máris kerreghet a váltó. Vagy csak nyúlik a bowden, vagy a lánc, máris lesznek gondok, amit vagy megoldasz otthon, vagy indulás a szervizbe. Az egysebességesen nem kell ezzel sem foglalkozni, bowden csak a fékhez kell. Ha nyúlik a bowden, a féken van feszítő csavar, koszos sem leszel tőle.
5. A tolvajok résen vannak
Sokkal kevésbé lesz vonzó a tolvajok számára az egysebességes bringa. Inkább a váltós, teleszkópos bringákat lopják, mert többért lehet őket értékesíteni, gondolom. Biztos, hogy lopnak egysebességes kerékpárt is, de az arányok a váltós javára rosszabbak. Több kollégám bringáját kötötték már el, mindegyik váltós volt. Elég nagy bosszúságot okoznak a tolvajok.
Én a fiximet úgy állítottam össze, hogy vettem új vázat, új kerékszettet és láncot, minden más használt rajta. Egyrészt, így olcsóbb, másrészt, nagyon különleges alkatrészeket lehet találni a bolhapiacon, amivel sokkal egyedibb bringád lesz. Szinte mindenkinek akad egy ismerőse, aki tud ebben segíteni.
6. Szeresd, de ne sajnáld
Ha sűrűn kell lekötni a bringát a bolt előtt, vagy suliban, munkahelyen, akaratlanul is meg fogod karcolni. Csak az első pár karc fáj, de azzal se törődj. A feladatát ellátja, és jobban meghálálja a bringa, ha mindig olajos a lánc, mint azt, ha karcmentes. Legfeljebb a tolvajoknak fog jobban szemet szúrni a szép, makulátlan vázad. Az enyémen vannak sérülések, de valahogy ettől csak jobban szeretem. Látszik rajta, hogy használom, és esküszöm, látom, hogy boldog a bringa :)
7. Nyeregválasztás
Csalóka, hogy a nagyobb, puhább nyereg valóban komfortosabb is. 1-2 km-ig még igen, és jó választás, de hidd el nekem, hogy 3-5+ km-nél egyre kényelmetlenebb lesz. Meglepődhetsz, de a viszonylag kemény, és keskenyebb nyereg kényelmesebb lesz majd. Nem 92 gr-os országúti karbon nyerget kell venni, hanem mondjuk a kettő közé lőjjétek be. Persze, lehet, hogy elsőre nem találod el a legjobbat.
8. Tisztán maradni
Utálom a sárvédőket, főleg, ha zörög. Találtam egy nagyon jót, amit csak előre teszek fel, ami télen-nyáron rajta van, és van egy felpattintós hátra, amit csak eső, vagy havazás esetén pattintok rá. Szinte bármelyik bringaboltban találtok jó sárvédőket. Megéri jót venni, mert amikor mérgemben össze akartam törni a hátsót, bizony bevallom, nem sikerült, olyan erős volt. Emiatt maradt meg elöl, mert kiállta a legkeményebb próbát, az idegrendszerem :)
9. Mindig a legjobb gumit válaszd
Nagyon kellemetlen a defekt, jobb belőle minél kevesebb. Ősszel a királydinnye úgyis meg fog majd viccelni. Hogy jól válassz, járj utána a szervizben, vagy ismerősöknél, hogy mit használnak a futárok. Minek kitapasztalni, ha mások megtették. Ilyen például a Vittória Zafifro. Kb 3-4000-be kerül, és ez elég jó ár.
+1 tipp: acélváz
Személy szerint úgy vettem 7 éve a fixit, hogy nagyon-nagyon sokáig akarom használni. Csak félbetétet és lánctányérokat cseréltem, de én tényleg sokat megyek vele. A váz viszont a legfontosabb alkatrésze. Időtállósága miatt döntöttem az acél mellett, valamint ebből kapni magyar terméket is. Csepel!