Sport, élet, egészség, család, munka, tech

FINISHER blog

FINISHER blog

9+1 hasznos tipp városi bringázáshoz

2016. december 16. - hogyannevaljel

Számomra a legfontosabb a városi közlekedésben az, hogy minél gyorsabban, minél rugalmasabban, minél stresszmentesebben jussak el A-ból B-be Budapesten. Bejártam dolgozni BKV-val, majd autóval, karmolt az ideg, nem nekem való. Ha így látod Te is, olvass tovább, neked írok.

fixie.png

update: sokan félreértettek kicsit. Nincs bajom a váltós bringákkal, hiszen azzal versenyzem, és amikor őrülten sietnem kell, akkor is az egyik váltóshoz nyúlok, de! Azt szerettem volna átadni, hogy a legtöbb esetben jobb, egyszerűbb és olcsóbb ha egysebességes a bringa. Minden szubjektív. Kinek mi a sok, a kevés, az olcsó, a meredek, az ideális áttétel. A HHH-n szokam edzeni a fixivel, és kemény, de nem halálos. Ha ott laknék, akkor viszont váltót tennék fel, muszájból.

1. A megfelelő tempó

6-7 éve még eleve nehezebb volt Budapesten bringázni, mert akkor kevesebb volt a kerékpárút, és a bringás piktogram a buszsávban. De elkövettem azt a hibát is, hogy azt hittem, hogy a KRESZ megvéd. Ló..  na azt. A KRESZ nem véd meg, Te véded meg magad azzal, ha ésszel közlekedsz. Sajnos még mindig úgy érzem, hogy a KRESZ egy (legtöbbször) jóindulatú ajánlás mindenki érdekében. És a legjobb, ha be is tartod mindig.

A KRESZ nem véd meg

Első alkalommal úgy ütöttek el, hogy a kerékpárúton mentem nagyobb sebességgel, majd oldalról kijött egy autó. 

A második alkalommal megelőzött egy 18 éves gyerek balról, majd index nélkül bevágott elém jobbra, és nekimentem.

A harmadik alkalommal.. hülye voltam, ez mindegy is. A lényeg, hogy minden esetben, nagy körültekintéssel kell közlekedni és nem kell sietni. Főleg, ha kezdő bringás vagy. Nem akarok megijeszteni senkit, ugyan úgy figyelni kell, mint a motoron, vagy autóban, rolleren. Csak ne támaszkodjatok vakon az elsőbbségetekre, mert cseszhetitek, ha nem adják meg. Olyan tempót válassz, ami mellett fel tudod mérni folyamatosan a forgalmat.

2. Sebesen egy sebességgel

Hacsak nem hegyen, vagy dombon laksz (de még akkor is..), szerintem okos döntés lehet az 1 sebességes bringa. Senkit sem beszélnék rá a fixire, mert ugyan léteznek sztereotípiák vele kapcsolatban, de nem kell minden hülyeségnek bedőlni. Kb annyira igazak, mint az a kutatás, hogy a fogyókúra hízlal, mert sokan kövérek, akik fogyokúráznak. Na akkor, tyúk vagy a tojás, ugye? 

1sebi.png

3. Egyszerűbb karbantartás

Ha a leendő városi bringád mindennapos használat alatt áll majd, fontos lesz, hogy ne kelljen 2-3 naponta karbantartani. Eshet az eső, a hó, menni kell vele, és bizony sokat kap szegény. Egy váltós bringára jobban kell vigyázni, ha sokáig szeretnénk használni. A versenykerékpárom minden esős edzés után nagygenerálozom, ami nekem legalább egy óra. Ha egyetlen sebességed van, kevesebb dolgod lesz, és az is jóval ritkábban. A fixim 2-hetente (ha) megolajozom, és nem azért, mert utálom, hanem azért, mert csendben teszi a dolgát. Ha sok esős nap van a héten, akkor értelemszerűen ez 5 napra is lecsökkenhet. A hangjára kell figyelni.

karbantartas.png

4. Csak csendben, csak halkan

A váltók kiiktatásával halkabb lesz. A váltók hamarabb és könnyebben zajosodnak, érzékenyebbek a karbantartásra, a pontos váltó beállításra. Egy kis koccanás a korlátnak, amikor zárod éppen le, és máris kerreghet a váltó. Vagy csak nyúlik a bowden, vagy a lánc, máris lesznek gondok, amit vagy megoldasz otthon, vagy indulás a szervizbe. Az egysebességesen nem kell ezzel sem foglalkozni, bowden csak a fékhez kell. Ha nyúlik a bowden, a féken van feszítő csavar, koszos sem leszel tőle. 

5. A tolvajok résen vannak

Sokkal kevésbé lesz vonzó a tolvajok számára az egysebességes bringa. Inkább a váltós, teleszkópos bringákat lopják, mert többért lehet őket értékesíteni, gondolom. Biztos, hogy lopnak egysebességes kerékpárt is, de az arányok a váltós javára rosszabbak. Több kollégám bringáját kötötték már el, mindegyik váltós volt. Elég nagy bosszúságot okoznak a tolvajok. 

Én a fiximet úgy állítottam össze, hogy vettem új vázat, új kerékszettet és láncot, minden más használt rajta. Egyrészt, így olcsóbb, másrészt, nagyon különleges alkatrészeket lehet találni a bolhapiacon, amivel sokkal egyedibb bringád lesz. Szinte mindenkinek akad egy ismerőse, aki tud ebben segíteni. 

6. Szeresd, de ne sajnáld

Ha sűrűn kell lekötni a bringát a bolt előtt, vagy suliban, munkahelyen, akaratlanul is meg fogod karcolni. Csak az első pár karc fáj, de azzal se törődj. A feladatát ellátja, és jobban meghálálja a bringa, ha mindig olajos a lánc, mint azt, ha karcmentes. Legfeljebb a tolvajoknak fog jobban szemet szúrni a szép, makulátlan vázad. Az enyémen vannak sérülések, de valahogy ettől csak jobban szeretem. Látszik rajta, hogy használom, és esküszöm, látom, hogy boldog a bringa :)

7. Nyeregválasztás

Csalóka, hogy a nagyobb, puhább nyereg valóban komfortosabb is. 1-2 km-ig még igen, és jó választás, de hidd el nekem, hogy 3-5+ km-nél egyre kényelmetlenebb lesz. Meglepődhetsz, de a viszonylag kemény, és keskenyebb nyereg kényelmesebb lesz majd. Nem 92 gr-os országúti karbon nyerget kell venni, hanem mondjuk a kettő közé lőjjétek be. Persze, lehet, hogy elsőre nem találod el a legjobbat.

screen_shot_2016-12-16_at_20_18_29.png

8. Tisztán maradni

Utálom a sárvédőket, főleg, ha zörög. Találtam egy nagyon jót, amit csak előre teszek fel, ami télen-nyáron rajta van, és van egy felpattintós hátra, amit csak eső, vagy havazás esetén pattintok rá. Szinte bármelyik bringaboltban találtok jó sárvédőket. Megéri jót venni, mert amikor mérgemben össze akartam törni a hátsót, bizony bevallom, nem sikerült, olyan erős volt. Emiatt maradt meg elöl, mert kiállta a legkeményebb próbát, az idegrendszerem :)

hoban.png9. Mindig a legjobb gumit válaszd

Nagyon kellemetlen a defekt, jobb belőle minél kevesebb. Ősszel a királydinnye úgyis meg fog majd viccelni. Hogy jól válassz, járj utána a szervizben, vagy ismerősöknél, hogy mit használnak a futárok. Minek kitapasztalni, ha mások megtették. Ilyen például a Vittória Zafifro. Kb 3-4000-be kerül, és ez elég jó ár. 

gumi.png

+1 tipp: acélváz

Személy szerint úgy vettem 7 éve a fixit, hogy nagyon-nagyon sokáig akarom használni. Csak félbetétet és lánctányérokat cseréltem, de én tényleg sokat megyek vele. A váz viszont a legfontosabb alkatrésze. Időtállósága miatt döntöttem az acél mellett, valamint ebből kapni magyar terméket is. Csepel!

A bejegyzés trackback címe:

https://finisher.blog.hu/api/trackback/id/tr9712051887

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bobacska 2016.12.17. 13:54:25

A KRESZ nem véd meg. De azért ha lehet, ne menj át a piroson! Lehet, hogy egyszer jön egy ZIL keresztben a zöldön.
A második balesetet nem értem. Ha megelőzött az autó, akkor talán gyorsabb volt Nálad. Hogy tudtál nekimenni? Vészfékezett? Mert vannak olyanok, akik csak addig sietnek, amíg eléd furakodnak, utána viszont kurvára ráérnek.......

sundi titi 2016.12.17. 14:48:50

A kormányodba dugjál valamit ahol a cső lyukas. Komoly sérülést tud okozni,olyan mint egy bőrlyukasztó.

Alick 2016.12.17. 15:53:17

"A váltók kiiktatásával halkabb lesz."

Ha kiiktatod a zörgős láncot és rollert veszel, még halkabb lesz és még kevesebbet kell karbantartani. :)

hogyannevaljel · http://finisher.blog.hu 2016.12.17. 16:07:21

@Bobacska: Sok éve már annak, hogy nincs problémém a közlekedéssel, sem a pirossal :)

Ezek szerint rosszul írtam. Megelőzött, majd azonnal jobbra kanyarodott. A kanyarodáshoz le kell fékeznie még az autónak is. Mivel nem jelezte eme szándékát, és bevágott elém, már hiába fékeztem.

hogyannevaljel · http://finisher.blog.hu 2016.12.17. 16:07:59

@sundi titi: Jogos észrevétel. Azota van. Akkoriban epült a bringa, amikor az a kép készült.

hogyannevaljel · http://finisher.blog.hu 2016.12.17. 16:09:25

@Alick: A lánc miért zörögne? Elég kéthetente megolajozni, ellenben a váltóvan sokkal több gond van, mint a lánccal. A roller könnyen felszed levelet, nehezebben bírja az esőt, és nagyon hangos a nem tükör sima aszfalton. Van rollerem.

The reaper 2016.12.17. 16:50:29

Pár dolog. Én mezei bringás vagyok, a bicikli nem munkaeszköz, vagy életstílus számomra, csak közlekedési eszköz.
1. A váltó karbantartása nem annyira nagy nyűg, mintha egyszer mégis át kell ruccannod Budára és beledöglesz, hogy nem tudsz hegymenetbe kapcsolni.
2. Mivel én csak pincében tudom tárolni a bringámat itthon, nagyon jól jön, hogy aluvázas, és kb. negyed annyit nyom, mint egy acélvázas társa.
+ pár dolog: Jó világítás elengedhetetlen. Nem csak az a lényeg, hogy látsszál, hanem adódhat olyan helyzet, hogy teneked is látnod kell az utat. A másik meg a sisak. Anélkül sehova sem 1 métert se!

Balt 2016.12.17. 17:17:51

"Az egysebességesen nem kell ezzel sem foglalkozni, bowden csak a fékhez kell. Ha nyúlik a bowden, a féken van feszítő csavar, koszos sem leszel tőle.+

Bóvden gyorsállítás szerintem van a leggagyibb váltókaron is, ugyanúgy, ahogy a fékkaron általában, de ott nem mindig. Lényeg mindkettőnél: a kívánatos legrövidebben vezetett bovdenhüvely és szabályos vég.

Alick 2016.12.17. 18:14:41

@Budácsik Attila: Jó 10 éve használtam egysebességest és a lánc korántsem volt teljesen halk, még ha kentem is... huplikon áthaladva kifejezetten csattogott. A régebbi (csaknem 25 éves) outimon SH 105-ös váltó szett van, a szokásos kenés-tisztításon és beállításon (néhány havonta) soha nem volt vele bajom (megért jópár hajtómű és fogaskoszorú cserét).

Egyébként roller ügyben viszonylag nagyobb (normál fémküllős) kerekűre gondoltam, anno volt ilyenem is.

Alick 2016.12.17. 18:20:42

@Budácsik Attila: Sík terepen elvben elég az egysebességes, bár nem tudod a tempóhoz (25 vs, 35 km/ó) igazítani az ideális pörgetést.
Viszont a Törökvész úton fölfelé érdekes látvány volt a futár kínlódása egysebességessel... :)

Bobacska 2016.12.17. 20:26:51

@Budácsik Attila: Hát igen, így védhetetlen. Rendszeresen jövök a Károly körúton és az Astoriánál jobbra kell kanyarodjak (mert hát arra lakom). A szélső sávból az autók csak jobbra kanyarodhatnak (na azért van, aki továbbmegy egyenesen....), ugyanakkor a kerékpár ebben a sávban haladhat egyenesen is. Még jó, hogy panorámatükröt használok, mert néha a holttérben (ami nekem pont nincs) jön a kerékpáros. Nekem kanyarodnom kell (és nem Fittipaldi tempójában), ő meg jön tovább egyenesen (és néha gyorsabban, mint én, hiszen lendületben van és zöld a lámpája!). Szerintem ez egy elbaszott hely, ismered Te is?

hogyannevaljel · http://finisher.blog.hu 2016.12.17. 21:01:26

@Alick: Futárként szerintem felmérte, hogy hányszor kell hegyen mennie, és az a néhány alkalom gondolom megéri, cserébe még mindig egyszerűbb és könnyebb a bringa. Nekik az idő fontos, ezért a bringájukat is ennek megfelelően alakítják.

Aváltó karbantartás. Hát, elég szubjektív, hogy mi a sok ugye. Nekem ott van a másik két bingám, ami váltós, és nagyon jól érzédik, hogy melyiket kell sűrűbben karbantartani, és az mennyi ideig tart. Tény, hogy figyelembe kell venni sok mindent, úgy mint a megtett távolság, időjárás stb.. Biztos, hogy nincs olyan, hogy mindenkinek ideális, megfelelő tanács. Talán az agyváltó egy jó komprumisszum.

hogyannevaljel · http://finisher.blog.hu 2016.12.17. 21:02:46

@Bobacska: Sokat jártam arra egyik időszakomban. Nem is szerettem ott annyira, megértelek :) Csak én mentem tovább a Deákra, majd tovább Bajcsyn. Meg kell szokni, ki kell ismerni.

hogyannevaljel · http://finisher.blog.hu 2016.12.17. 21:04:14

@Balt: Igazad van. De egy váltó bowdenen feszíteni, vagy lazítani már nem mindenkinek triviális, és otthon, vagy út közben elvégzendő.

Alick 2016.12.18. 12:21:28

@Budácsik Attila: Belátom, nem könnyű általános tanácsokat adni, mert a menetdinamika két véglete között (laza 15-20 km/ó, illetve 30-35-ös tempó) teljesen más megoldások lehetnek optimálisak.
:)

hogyannevaljel · http://finisher.blog.hu 2016.12.18. 14:37:12

@Alick: A 30 km/h es felette, mar eleg gyors varosban. Senki sem szeret megizzadva beerni a munkahelyere, vagy a boltva. Ugy gondolom, hogy altalanossagban 15-25km/h szokott lenni az atlagtempo varosban, erre pedig igazan megfelelo lehet egyetlen sebesseg. En 35-ig szoktam kb menni a fixivel, de ritkan megyek 30 fole. Arra ott vannak az edzesek es a versenyek. Varosban 25 km/h felett sokkal nagyobb kockazattal jar, idegesiti az autosokat, noveli az ellenszenved, es nehezebben vesznek eszre.

Alick 2016.12.19. 08:43:37

@Budácsik Attila: Az izmosabb ebike-ok mennek gyorsabban is, gondolom az már a pizzafutár közlekedési szocializációs szintjének felel meg.
:)
süti beállítások módosítása