Sport, élet, egészség, család, munka, tech

FINISHER blog

FINISHER blog

Mennyit igyak egy nap?

2016. október 14. - hogyannevaljel

vizcsap.jpg

Tegnap éppen az urológiára kellett mennem egy eredményért, és nagyon jól elbeszélgettünk az orvossal. Kiderült, hogy Ő is szeret sportolni, volt olyan hátizsákos túrán, ahol napi ~50km-t kellett sétálniuk. Csak akkor indult be a jó hangulat (a kint várakozok bánatára), amikor kiderült, hogy Ironman finisher vagyok. 

Felhoztam hát a nagy kérdést, hogy mennyit kell inni naponta. Mert mindenhol azt hallom, olvasom, hogy inni kell 2-3-4 liter vizet, vagy 8 pohárral, a lényeg, hogy számomra minden ajánlás kivitelezhetetlen. Tettem néhányszor próbát, és szüntelen vizelésen kívül semmire se jutottam. 

Volt viszont egy őrült elméletem. A testünk ugye egy elég jól működő gépezet, és mindenki megtapasztalta már, hogy ha többet iszik, tisztább, hígabb és több a vizelet, ha kevesebbet, akkor sűrűbb, sötétebb és szagosabb is. Kellemes téma mi? :) De azért fontos, kell róla beszélni. Szóval én úgy lőttem be mindig, hogy a megfigyeléseimre alapoztam. Megfigyelek, és következtetéseket vontam le. Tehát - mondtam a dokinak - ha úgy látom a dolgot, akkor kicsit többet iszom, ha pedig "máshogy látom", kevesebbet. És azt sem szerettem soha, ha egyszerre meg kell inni egy pohár vizet. Lötyög.

Sportolóként, állóképességi sportolóként már megtapasztaltam, hogyan kell inni edzés/verseny közben, és képzeljétek, úgy tűnik, hogy ez nem csak a versenyre és edzésre igaz. Egy ironman távú versenyen számomra az a legfontosabb, hogy hidratált legyek folyamatosan, hogy a teljesítményem ne csökkenjen, és ne, vagy csak egyszer kelljen megállnom vizet üríteni. Ezért bevállt, hogy 10-15 percenként iszom a kulacsból 1-2 nagyobb kortyot. Így a szervezetem folyamatosan dolgozza be, kevesebb felesleget juttatok be, és és hidratált is maradok többnyire.

Elmagyarázta az orvos, hogy pontosan ez a profizmus. És így kellene inni mindig, a munkahelyen, a buszon, otthon, mindig. Felesleges egyszerre meginni egy pohár vizet, mert a vese sem úgy működik, hogy áll, majd egyszercsak bedolgoz 3dl vizeletet a hólyagba. Ez mind folyamatosan zajlik. 

Ez alapján, és a töbi tapasztalatom alapján kialakult napi betartandóak:

  1. Minden reggel iszom egy pohárból annyit, ami kényelmes 
  2. Amikor dolgozom, egy pohár víz vagy tea mindig van az asztalomon, és néha beleiszom
  3. Ha a mosdóban úgy látom, hogy kiszáradtam, akkor tényleg lenyomok egy egész pohár vizet
  4. lefekvés előtt is iszom pár kortyot

Az 1. pontban kb 1dl szokott lemenni. Ez jó arra, hogy a szervezetem könnyebben felébred belül is. A 3. pontban pedig már ritkán fordul elő, hogy reagálnom kell a tapasztaltakra. Például esti futás után van, hogy elfelejtek pótolni folyadékot, és ez meglátszik. Ilyen egyszerű ez. Nem kell túlagyalni. 

viz-kmg0ol1-960.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://finisher.blog.hu/api/trackback/id/tr9011806647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

snatch_ · http://futas.asroma.hu 2016.10.17. 13:57:13

én ezt úgy oldom meg mindenféle tudományosságot mellőzve, hogy rendszeresítettem a munkahelyemen egy fél literes palackot, amit reggeli után megtöltök vízzel és elkortyolgatom folyamatosan. mindig itt van mellettem, bármikor bele tudok inni és nem kell egyszerre több decit lezúznom.

ironman · http://finisher.blog.hu/ 2016.10.17. 14:35:07

@snatch_: pontonsan, ez a legjobb. En poharral, de ugyan igy csinalom.
süti beállítások módosítása